Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Septic Flesh
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 10 maart 2003, 11:19
Het is Griekenland residerende Septic Flesh is al vanaf 1990 actief en heeft inmiddels een indrukwekkende discografie samengesteld. Al heeft het wel drie jaar geduurd, alvorens het in 1999 uitgebrachte ‘Revolution DNA’ een vervolg krijgt. Gelukkig was ‘Sumerian Daemons’ het wachten waard. Op dit album slaagt de band er namelijk (weer) in brute death metal, klassieke elementen en beperkte electronica samen te smeden tot een prachtig, zwaar en sferisch album. Aan het woord is gitarist en voornaamste songwriter binnen Septic Flesh, Sotiris.



Allereerst gefeliciteerd met jullie nieuwe album ‘Sumerian Daemons’. Ik ben er erg over te spreken en ik heb tot nu toe ook alleen nog maar erg positieve recensies gelezen.

“Ja, ik ook en dat verbaast me. We hadden natuurlijk wel een beetje gerekend op positieve reviews, maar we hadden ook wel wat kritiek verwacht. Die is tot op heden uitgebleven. Vooral de positieve reacties van de fans stellen gerust. Dit album is namelijk een stuk harder dan ons vorige album ‘Revolution DNA’ en bovendien minder melodieus. Maar blijkbaar bevalt dit album onze fans prima.”

Hoe kijk je terug op de totstandkoming van ‘Sumerian Daemons’?

“Er zat natuurlijk een behoorlijk lange tijd tussen ons vorige album en dit album. In die tussenliggende periode is er veel gebeurd. We zijn veranderd van label, we zaten eerst bij Holy Records en nu dus bij Hammerheart. Voor de opnames zijn we naar de Fredman Studios in Zweden afgereisd. We zijn zelfverzekerd aan het opnameproces begonnen, omdat we wisten dat we sterk materiaal hadden geschreven. Na de opnames met producer Fredrik Nordström steeg ons zelfvertrouwen alleen maar, aangezien Fredrik een zeer zwaar geluid heeft weten te creëren. Vanaf toen was het een kwestie van geduld. We moesten namelijk zes maanden wachten alvorens het album uitgebracht werd.”

Hoezo dat?

“Dat leek Hammerheart een beter moment om het album uit te brengen. Nu is hij gelukkig uit en daar ben ik erg blij mee.”

Je gaf al aan dat jullie het nieuwe album, evenals jullie voorgaande album, opgenomen hebben in de Fredman Studios. Hoe groot is de kans dat het volgende album ook in die studio wordt opgenomen?

“Die kans is vrij groot. We hebben nu inderdaad tweemaal gebruik gemaakt van de Fredman Studios en over de productie van ‘Revolution DNA’ waren we al zeer te spreken. Met de productie van ‘Sumerian Daemons’ zijn we echter helemaal in onze nopjes. We hebben samen met Fredrik echt iets unieks gecreëerd. Het album heeft ook absoluut geen typische Zweedse sound. Waarschijnlijk nemen we ons volgende album dus weer daar op.”

Dit album betekent ook de terugkeer van zangeres Natalie Rassoulis. Wat deed jullie besluiten wederom van haar diensten gebruik te maken?

“Natalie maakt deel uit van de geschiedenis van Septic Flesh. (Op het derde album ‘Ophidian Wheel’ was zij voor het eerst te horen en ook aan het daaropvolgende album ‘A Fallen Temple’ verleende zij haar medewerking. GZ) Een aantal stukken die ik schreef voor ‘Sumerian Daemons’ vroegen om vrouwelijke vocalen. Van meet af aan waren we van mening dat zij hiervoor de enige juiste persoon was. Ze heeft een fantastische stem en legt veel dramatiek in haar stem. Ook kan ze met haar stem veel verschillende emoties uitdrukken. Ze was de perfecte zangeres voor dit album en we hadden haar gewoon nodig. Gelukkig wilde ze graag meewerken aan dit album. De vrouwelijke vocalen hebben bij ons trouwens een ondersteunende rol. De brute zang van Seth<’h> staat op de voorgrond. Op een aantal momenten hebben we een koor gebruikt in plaats van haar vocalen, omdat we dat een stuk krachtiger vinden overkomen dan slechts haar vocalen.”

Wat schuilt er achter de titel van het album?

“Het woord ‘daemon’ is van Griekse origine. De betekenis die het woord tegenwoordig heeft, verschilt echter volledig van haar oorspronkelijke betekenis. Daemon staat namelijk voor kracht en iemand die veel kennis bezit. In de Griekse oudheid was een daemon een onzichtbaar wezen, die de personificatie was van de geest van een sterveling. Tegenwoordig staat het woord echter voor iets demonisch. Ik vond het erg amusant om dit woord, met haar tegenstrijdige betekenissen, te gebruiken in de titel. Het woord ‘Sumerian’ is een blijk van waardering voor de Sumerische cultuur. Dit was de eerste beschaving die over veel kennis beschikte. Zij waren al op de hoogte van diverse zaken. Bijvoorbeeld op het gebied van astrologie en landbouw. Ook waren zij de uitvinders van de batterij en wisten zij als eerste elektriciteit toe te passen. Deze cultuur fascineert mij enorm.”



In feite staan de twee woorden in de titel dus beide voor kennis.

“Precies. Ook het feit dat beide woorden eigenlijk op het eerste gezicht een negatieve lading hebben vond ik interessant. Als je het Oude Testament van de bijbel er op naslaat en diverse oude culturen bestudeert, zul je merken dat kennis destijds werd gezien als het kwaad. De gewone stervelingen mochten destijds niet over teveel kennis beschikken, want dat werd door de religieuze leiders gezien als gevaarlijk.”

Kunnen we hieruit opmaken dat ‘Sumerian Daemons handelt rond een concept?

“Nee, het is geen conceptalbum. Het eerste album van Chaostar (het side-project van Sotiris en een aantal andere SF leden, daarover straks meer. GZ) was een conceptalbum en ik was dat eigenlijk zat. In de lange periode die tussen dit album en onze vorige zat, heb ik veel ideeën en onderwerpen verzameld, die ik wilde verwerken in het nieuwe album. Al deze ideeën en onderwerpen kon ik niet in een concept ‘proppen’. Een aantal nummers leunen wel op dezelfde gedachte, maar er komen teveel onderwerpen aan bod om van een conceptalbum te spreken.”

Verantwoordelijk voor het artwork van ‘Sumerian Daemons’, evenals de nieuwe bandfoto’s, zijn de gebroeders Azahoulos. (Gespecialiseerd in horror en science fiction.) Hoe belangrijk is het visuele aspect voor jullie?

“We zien het als kunst. Zowel de muziek en de teksten als de bandfoto’s en het artwork. Alle verschillende aspecten van de band zijn even belangrijk. Het is voor ons belangrijk dat al deze aspecten in verbinding met elkaar staan. Zo wilden we iets krachtigs voor de geest creëren, zodat de luisteraar zijn ogen dicht kan doen en kan meedromen.”

Maar als ik mijn ogen dicht doe, kan ik het artwork niet meer zien.

“Haha, ja dat is waar, maar we hopen dat de beelden in je geheugen gegrift staan, nadat je ze gezien hebt.”

Op het nieuwe album wordt gebruikt van een koor en de vocalen van Natalie Rassoulis. Hoe reproduceren jullie dit materiaal live?

“Nou ja, het koor kan niet worden gereproduceerd door vijf personen, want dan zouden we elke keer een behoorlijk nat podium hebben, haha. Hiervoor maken we gebruik van samples. We hebben speciaal hiervoor iemand aangenomen, die zich tijdens live shows hierover ontfermt. Door gebruik te maken van samples, komt het live materiaal erg dicht bij de studio opnames.”

Je had het net al even over Chaostar. Kun je me daar wat meer over vertellen?

“Chaostar is een klassiek project en heeft niets met metal te maken. Naast ikzelf maken ook gitarist Chris A en bassist Set<’h> deel van uit van dit project. We maken gebruik van een koor en van klassieke arrangementen. We verwerken veel verschillende elementen in de muziek, zodat de albums je een soort soundtrack gevoel geven. We hebben al twee albums uitgebracht en de derde is net opgenomen en komt waarschijnlijk uit in maart. Op dit laatste album hebben we een aantal afwijkende instrumenten gebruikt, zoals een luit en een accordeon. Verder zijn de teksten op het laatste album een stuk donkerder. Deze zijn van de hand van Marcus, de zanger van Necromantia. Een Griekse cultband. Nee, we treden niet op met Chaostar. Dat zouden we wel graag willen, maar dat is onmogelijk, want we zouden live echt een koor moeten gebruiken. Daarvoor hebben we echter een groot budget nodig en dat zit er momenteel niet in. In de nabije toekomst komt het er dus niet van, maar hopelijk in de toekomst nog eens.”

Terug naar Septic Flesh. Op jullie site staan nog niet veel tourdata vermeld. Komen jullie binnenkort nog deze kant op?



“Tijdens onze ‘Temple Of Humiliation tour’ hebben we al eens in Nederland gespeeld. Samen met Natron en Misanthrope, maar toen kende nog bijna niemand ons daar. We doen eerst een aantal shows in Griekenland en voor mei hebben we een grote Europese tour gepland. Zodra er data bevestigd zijn, zullen we die zo snel mogelijk op de site zetten.”

Tenslotte, terugkijkend op het dertienjarig bestaan van de band. Wat voor gevoelens overheersen?

“Er zijn natuurlijk altijd dingen die beter hadden gekund, zoals de productie van bepaalde platen en zo, maar over het algemeen zij we zeer tevreden. Ook natuurlijk omdat we nog steeds bestaan en muziek maken, wat het allerbelangrijkste is. Ik zie om me heen zoveel bands die een paar albums uitbrengen en er dan mee kappen. Wij kunnen daarentegen nog wel tien jaar mee. Ik denk ook dat de toekomst er beter uit gaat zien, dan de afgelopen dertien jaar. Elk album brengt ons hogerop. Niet alleen als muzikanten, maar ook qua populariteit. We hebben een toegewijd publiek, dat ons door de jaren gevolgd heeft en de aanhang blijft groeien. Dat geeft ons de kracht om door te gaan."

Gerco Zwiers

Website Septic Flesh

Recensie 'Sumerian Daemons'