Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dεεth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Red Chord (1)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 11 oktober 2005, 20:17
Op 'Clients', album nummer twee, brengt The Red Chord extremiteiten als death metal, grindcore en metalcore op technische wijze samen en giet daar vervolgens een serie moddervette, pakkende nummers met kop en staart uit. Voeg daar een perfect uitgebalanceerde productie aan toe en je hebt gewoon een dijk van een plaat te pakken.



Mijn eerste vraag aan zanger en frontman Guy Kozowyk is er echter een van huishoudelijke aard. Eerder dit jaar verliet gitarist Kevin Rampelberg vrij plotseling de band, waarna jullie besloten om als viermansformatie door te gaan. Bevalt dat of is het aantrekken van een tweede gitarist nog steeds een optie?

"Wat mij betreft zeker. We maken inmiddels al een paar maanden gebruik van de diensten van een gitarist genaamd Jon Fay, eerder actief in de band Dead Water Drowning. Dat bevalt me stukken beter dan met slechts ιιn gitarist, vooral live. Niet dat we met z'n vieren geen fatsoenlijk optreden neer kunnen zetten, maar met twee gitaristen komen we gewoon een stuk beter en vetter uit de verf. We zijn trouwens maar kort echt een 'four-piece' geweest. Na slechts zes optredens voegde Jon zich al bij ons. Tot nu toe verloopt die samenwerking naar ieders tevredenheid, dus het zou maar zo kunnen dat hij uiteindelijk als permanent lid toetreedt tot de band."

Op 'Clients' gooien jullie mathcore, metalcore en grindcore op intelligente wijze op een hoop en technisch valt er verdomd weinig op af te dingen. Maar ondanks het extreme karakter van jullie muziek blijft het overal goed te volgen en schieten jullie nergens te ver door in jullie vingervlugge gefreak.

"Helemaal mee eens. We spelen weliswaar extreme muziek, maar het schrijven van goede songs staat bij ons absoluut op de eerste plaats. Een riff moet niet alleen krachtig en ruig zijn, maar ook memorabel en pakkend. We zijn er namelijk niet op uit om muziek te schrijven waar niemand een touw aan vast kan knopen. Wat voor het nut heeft het om je te vervreemden van je eigen publiek?"


"Er zijn ongetwijfeld talloze bands die veel getalenteerder zijn dan wij, maar in veel gevallen hebben dergelijke bands van het schrijven van een behoorlijk nummer totaal geen kaas gegeten. Ons doel is altijd geweest om de muziek te spelen die we zelf graag horen en dat op de top van ons kunnen te doen. Door het vele touren en optreden zijn we enorm naar elkaar toe gegroeid, waardoor we elkaar muzikaal steeds beter aanvoelen en het schrijven van nummers ons steeds makkelijker af gaat. We zijn muzikaal gezien volwassen geworden en dat heeft zijn weerslag gehad op 'Clients'."

Voor het schrijven van songteksten liet Guy Kozowyk zich inspireren door de zielenroerselen die hem zijn toevertrouwd door vroegere klanten van hem. Vandaar de albumtitel 'Clients'.

"Ik heb een tijd in een winkel gewerkt die vlakbij het station gelegen was. Daar kwamen dagelijks veel alcoholisten, schizofrenen en andersoortige geflipte mafkezen over de vloer. In de gesprekken die ik met veel van hen heb gehad, kwamen niet zelden allerlei sociale of mentale stoornissen boven tafel. Van die gesprekken ben ik op een gegeven moment notities gaan maken, waardoor er langzaam heuse verhalen ontstonden. Allemaal verschillende karakters, elk met zijn eigen merkwaardigheden. Die verhalen heb ik vervolgens omgezet in songteksten voor tracks van een paar minuten."

Iets anders, in een interview dat ik had met Born From Pain-gitarist Karl Fieldhouse vertelde hij me dat hun album 'Sands Of Time' in de VS is uitgebracht door jouw label Black Market Activities en dat je tevens gelobbyd hebt bij Metal Blade, waar ze eerder dit jaar een contract tekenden.

"Dat klopt helemaal. Ik ben helemaal gek van die band en heb daarom hun laatste album hier in de VS uitgebracht. Ik vond dat ze hun nieuwe plaat bij een gerenommeerd label als Metal Blade moesten onderbrengen. Aangezien ik met BMA samenwerk met Metal Blade en we met The Red Chord ook bij hen onderdak zitten, heb ik Born From Pain daar wat extra onder de aandacht gebracht, zeg maar. Born From Pain is echt een geweldige band en ik vind het fantastisch om te zien dat ze het zo goed doen."


Waarom heb je destijds je eigen label opgestart?

"Ik heb Black Market Activities een aantal jaren geleden opgericht om zo de platen van mijn favoriete extreme bands uit te kunnen brengen. Wel ga ik enkel voor topkwaliteit en ik ben enorm kritisch als het op het tekenen van bands aankomt. Ik wil alleen werken met vastberaden bands die bereid zijn er keihard voor te gaan. Ook heel belangrijk: hun muziek moet origineel zijn en ze moeten creatief gezien tot de bovenlaag van hun genre behoren. Bands als From A Second Story, Premonitions Of War, Born From Pain en Animosity, om er maar een paar te noemen."

Alsof je het al niet druk genoeg hebt. Een blik op jullie tourschema leert dat jullie zo'n beetje non-stop 'on the road' zijn. Komen jullie deze kant nog op?

"En σf we jullie kant op komen. In december doen we een reeks optredens met Hatebreed, Born From Pain en Napalm Death en ik weet bijna wel zeker dat daar Nederlandse data tussen zitten."

Gerco Zwiers

Website The Red Chord

Recensie 'Clients'