Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Grenouer
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 20 september 2005, 14:52
Als er één muziekgenre is dat in alle uithoeken van onze aardkloot gebezigd wordt, is het wel metal. Als je goed genoeg zoekt kom je in elke door een regering geclaimde lap grond wel wat kelders met metallende dan wel grindende fanatico's tegen. Dat er ook in Rusland metalbands rondlopen is dus niet meer dan logisch. Grenouer loopt zelfs al sinds 1993 z'n rondjes en heeft inmiddels al vier full lengths en een EP op zijn naam staan.



De oerdegelijke en overtuigende death metal op debuut 'Border Of Misty Times' ('96), de wat avontuurlijkere, maar onverminderd indrukwekkende death metal van 'Presence With War' ('04), de ingenieuze 'techmetal' op het recent uitgebrachte 'Try', aan alles is overduidelijk te horen dat deze Russen hun zaakjes uitstekend voor elkaar hebben. Althans, op muzikaal gebied, want hun carrièreverloop is ronduit stroef te noemen. Zo blijkt uit het vrij troosteloze relaas van zanger en frontman Andrey Ind.

Maar omdat ik me niet kan herinneren eerder muziek van een Russische metalformatie te hebben ontvangen, is mijn eerste logische vraag hoe het ervoor staat met de metalscene aldaar en of je in de voormalige Sovjet Unie überhaupt van een metalscene kunt spreken.


"O, zeker wel. Metal leeft hier weldegelijk. En er zijn plenty metalfans. Ook kent ons land nog best wel een redelijk aantal fatsoenlijke metalbands. Het aantal houdt echter niet over. Om als metalband te overleven in Rusland dien je namelijk over een ijzeren doorzettingsvermogen te beschikken. Als metalmuzikant stuit je hier vooral op onbegrip en desinteresse en hoef je niet te rekenen op enige vorm van steun, ongeacht hoe goed of getalenteerd je bent."

"Wil je iets bereiken dan zit er niets anders op dan er keihard voor te knokken. Behoorlijke metallabels zijn er hier vrijwel niet. Het hoogst haalbare voor Russische bands is een label dat je plaat in een oplage van maximaal 1000 stuks uitbrengt in eigen land. En laten we wel wezen, zo'n oplage verspreiden over een immens land als dit, waar steden met meer dan 500.000 inwoners geen uitzondering zijn, stelt natuurlijk bar weinig voor."

Speelt de economisch en geografisch geïsoleerde positie van Rusland ook een rol?

"Dat zou je zo kunnen zeggen. Al is het meer een economisch dan een geografisch isolement. De Russische economie is nog steeds behoorlijk achterhaald en de levensstandaard is aanmerkelijk lager dan in veel westerse landen. Dat werkt door in alle aspecten van het dagelijks leven en mist dus ook zijn uitwerking op het metalklimaat niet. Metalfans hebben hier gemiddeld veel minder te besteden en metalbands zien weinig mogelijkheden om te investeren in hun band, omdat er voor hen geen rooie cent te verdienen valt."


Ik las een interview met jou waarin je vertelde over het 'miserabele post-communistisch kapitalistische systeem' in jullie thuisland, dat het ontstaan van een gezond cultureel klimaat in de weg staat. Maar zonder een gezond cultureel klimaat verwordt het dagelijks leven toch tot een ontzettend grauwe, kleurloze sleur?

"Absoluut, zo'n sleur is het nu dan ook. Of je daar tegen bestand bent, hangt heel erg af van je state of mind. Als je je staande weet te houden in een kille en ruwe leefomgeving als dit, lijkt de rest van de wereld opeens een stuk mooier. Het valt niet altijd mee om zo te denken, toch probeer ik zoveel mogelijk te genieten van de positieve dingen van het leven."

Doen veel metalbands Rusland aan tijdens hun tournees en zijn de meeste relevante releases voorhanden in Russische platenzaken?

"Als je in Moskou of St. Petersburg woont, heb je nog kans om je favoriete metalband eens live te kunnen zien spelen. Alle elders in Rusland woonachtige metalfans hebben pech gehad en voor hen zit er niets anders op dan naar een van die steden te reizen, willen ze hun favoriete band zien optreden. In Moskou is het sowieso allemaal wat beter geregeld. Er zitten vijf labels die zich bezighouden met het licenseren van metalreleases, zodat het gros van de releases gewoon te koop zijn in de meeste platenzaken."

"Ik verdenk deze labels er echter van dat ze zich schuldig maken aan piraterij. Van de oorspronkelijke releases produceren ze ook goedkopere versies, waarmee ze zwarthandelaren bevoorraden. Voor de vele, niet zelden onvermogende metalfans hier is de keus welke versie aan te schaffen dan snel gemaakt. Zelf ga ik altijd naar een gespecialiseerde platenzaak hier in St. Petersburg, waar alleen maar originele releases worden verkocht."


"Zelfs als ik drie keer meer moet betalen voor een cd biedt het steunen van metalmuzikanten me meer voldoening dan het steunen van piraterij. Het is mijn eigen vorm van stil protest. Bovendien geven die labels geen fuck om de Russische metalscene. Waarom een plaat uitbrengen van een onbekende band uit eigen land als je ook de platen van grote, bekende namen als Slayer, Dimmu Borgir of Cradle Of Filth kunt uitbrengen, die sowieso wel verkopen?"

Ik vraag me zo langzamerhand af waarom jullie nog steeds in Rusland wonen. Is emigreren nooit een optie geweest?

"Eerlijk gezegd speel ik voortdurend met die gedachte. Maar het valt niet mee om dat voor elkaar te krijgen. Emigratie is in Rusland aan ontelbaar veel regels gebonden en als je wilt emigreren, word je geconfronteerd met een bijna ondoordringbaar web van bureaucratie. Zodoende proberen ze je te ontmoedigen, zodat je afziet van je emigratieplannen. Desalniettemin hou ik de mogelijkheid open, mocht het leven in Rusland echt helemaal ondraaglijk worden."

Ook de loopbaan van Grenouer kent een moeizaam verloop. Dat hun nationaliteit daar voor een groot deel debet aan is, daar is Ind heilig van overtuigd.

Ik zal je een voorbeeld geven. Twee jaar geleden heb ik deel uitgemaakt van een death/black metalproject genaamd Tartharia. Na enige tijd hebben we een demo opgenomen en die naar slechts vijftien labels gestuurd. We logen echter over onze nationaliteit en deden ons voor als een Finse band. Nou, dat hebben we geweten. Crash Music Inc. reageerde meteen enthousiast en niet veel later hadden we een platendeal op zak. Nadat ons debuut ('A Secret Device', red.) was verschenen besloten we echter open kaart te spelen en hebben we in een interview met het Duitse Rockhard verteld dat Tartharia eigenlijk van Russische komaf is. Het gevolg was dat het enthousiasme van Crash Music Inc. zienderogen afnam en we al snel op een zijspoor werden gezet."

Hoe verklaar jij zoiets?

"De grootste boosdoener is de ronduit beroerde reputatie die Rusland heeft, zowel op economisch als politiek gebied. Ook veronderstellen veel labels dat internationaal touren en promotionele activiteiten buiten ons thuisland waarschijnlijk niet eenvoudig te realiseren valt voor bands als wij, maar dat berust bijna geheel op vermoedens. Ik word kotsmisselijk van de hypocrisie van labels die beweren dat demo's van alle bands, ongeacht de nationaliteit, welkom zijn, terwijl ze Russische bands stelselmatig negeren. Maar ja, wij komen natuurlijk ook uit een Derde Wereldland."


"Grenouer bestaat al sinds 1992 en heeft tot op heden al vier full lengths uitgebracht. Van al die albums hebben we ontelbaar veel promo's rondgestuurd, maar dat heeft tot nu toe geen enkel resultaat opgeleverd. Wat me echter nog meer frustreert, is de desinteresse die ons naar aanleiding van onze EP 'Try' ten deel viel. Met deze EP hebben we het namelijk groots aangepakt, omdat we een echt indrukwekkend statement wilden maken. Niet alleen met onze songs, maar ook wat betreft geluidskwaliteit."

"Dus hebben we de EP laten mixen door een bekende producer (Ansi Kippo, o.a. Children Of Bodom, Entwine, red.) en hebben we maar liefst 2000 promo's rondgestuurd naar magazines, e-zines en labels wereldwijd. De recensies die in diverse magazines en e-zines verschenen waren vrijwel onveranderd positief, maar meer dan 200 labels hebben niet of afwijzend gereageerd. En volgens mij verdient 'Try' meer dan dat."

Deze EP is het eerste wapenfeit waarop het gerestylede bandgeluid van Grenouer te horen is, een geluid dat de heren zelf omschrijven als 'techmetal'.

"Oorspronkelijk was Grenouer into death metal, zoals zoveel bands begin jaren negentig. Toen drummer Grave zich eind jaren negentig bij ons voegde, hebben we onze sound echter omgegooid. We hebben geëxperimenteerd met diverse stijlen, maar het duurde even voordat we onze, laten we zeggen, draai hadden gevonden. Onze intentie om extreme metal te willen spelen is onveranderd gebleven, Grenouer heeft nu alleen meer persoonlijkheid gekregen."

"Wij noemen dat 'techmetal', wat impliceert dat onze muziek nu technisch knapper in elkaar steekt, maar verwijst ook naar wat lichte industrial-invloeden. Metalmuziek heeft diverse verschijningsvormen. Er is niks mis mee om je alleen te richten op een enkele daarvan, maar dat is aan ons niet besteed. Liever proberen we van een combinatie van stijlen een nieuwe stijl te creëren."

Ik hoor op 'Try' duidelijke overeenkomsten met Meshuggah, kan dat kloppen?

"Ik moet toegeven dat we grote fans zijn van Meshuggah. Al vind ik niet dat we die band klakkeloos kopiëren. Dat vinden we onacceptabel. Ook simpelweg knip- en plakwerk is niet aan ons besteed. We besteden erg veel aandacht aan het componeren en arrangeren van onze nummers. We gaan daarbij niet berekenend te werk. Het is dus niet zo dat we denken: 'een paar Meshuggah-riffs hier, wat stukjes In Flames erbij, wat Fear Factory-drums en hoppa, weer een nummer klaar.' Dat is een gevoelskwestie, waarbij we volledig uitgaan van onze eigen krachten en ideeën."


In interviews heb je gezegd dat Grenouer meer fans had toen jullie nog death metal speelden. Jullie hebben die stijlwijziging dus niet doorgevoerd om een grotere groep mensen aan te willen spreken.

"Dat klopt. Een hoop death metalfans waren totaal niet te spreken over onze, laten we zeggen, metamorfose en noemden ons verraders. Het zij zo, blijkbaar zijn veel death metalfans te kortzichtig om zich te kunnen verdiepen in andere soorten metal. Persoonlijk mag ik graag naar klassieke death metal luisteren, maar om het zelf te spelen? Nee, die tijd hebben we gehad. Onze huidige sound bevalt ons namelijk stukken beter. Bovendien spelen we nog hard zat."

De EP 'Try' is alvast een voorproefje van het volledige album dat er aan zit te komen, hè?

"Op zich wel, als is het voor ons meer dan een opwarmertje. Liever zien we het als een opzichzelfstaande release, waarmee we een brug slaan tussen ons oudere werk en onze huidige sound. Eind dit jaar reizen we af naar Finland, waar we in de Astia Studios een nieuw album op gaan nemen met producer Anssi Kippo. Daarna willen we de plaat laten masteren in de Finnvox Studio. De voorlopige werktitel is 'Hybrid', maar dat kan dus nog veranderen."

"Het wordt ons beste studiowerk tot nu toe. Of het ons enig succes zal opleveren blijft echter natuurlijk afwachten, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik ben momenteel dertig en op de top van m'n kunnen en dat geldt ook voor de rest van de bandleden. Als labelmanagers volharden in hun afwijzende houding ben ik bang dat de beste dagen van Grenouer spoedig geteld zijn. Niet dat we de band gaan opheffen, integendeel. We zijn vastbesloten door te gaan en wat mij betreft blijf ik in Grenouer zingen tot ik er dood bij neerval. We geven de moed niet op."

Gerco Zwiers

Website Grenouer

Recensie 'Try'



Recensie 'Try'