Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Mors Principium Est
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 16 september 2005, 21:17
Dat ze in Finland sneller gitaar spelen dan typen heeft MPE (Much Patience Expected) weer eens aangetoond. Niet minder dan drie reminders waren er nodig om antwoorden op de gestuurde vragen te krijgen. Toch leverde het digitale gesprek met gitarist Jori Haukio, ondanks de vertraging, voldoende interessante info op over ‘the rise and rise of’, het nieuwe album en de nieuwbakken toetsenist.



Mors Principium Est zit in de lift, en hoe. Met een snelheid waarmee ze zelfs het licht te kakken zetten, weet de band zich binnen een schrikbarend korte tijd een weg naar de top te banen. Begonnen in 1998 als een demobandje is het collectief nu een van de trekpleisters van Listenable Records. Gitarist Jori blijft er behoorlijk kalm onder. “Het ging inderdaad allemaal wat snel, maar persoonlijk zie ik de ontwikkeling als een natuurlijk iets. Niemand van ons heeft voor Mors Principium Est in een serieuze band gezeten. We startten dus echt vanaf het nulpunt. Daardoor hebben we als een collectief heel erg veel progressie kunnen boeken.” Van 'zero' to Listenable-hero is volgens Jori het resultaat van maar één ding: "Hard werken en misschien een beetje geluk."

The Unborn
Het nieuwe studioalbum 'The Unborn' is in vergelijking met diens voorganger 'Inhumanity' een behoorlijke stap vooruit. Waar 'Inhumanity' veelal nog voorspelbaar en makkelijk klonk, is het nieuwe materiaal middels verrassende invalshoeken en een agressievere benadering een stuk interessanter. “Helemaal mee eens”, valt Jori bij. 'Inhumanity' was een 'easy-listening' album. Het album klonk inderdaad redelijk voorspelbaar en werd daardoor snel saai. 'The Unborn' daarentegen moet je een aantal keer luisteren voordat je hem volledig kunt waarderen."

"Het is prachtig dat we een album zoals dit in elkaar hebben kunnen draaien. We kunnen zonder twijfel zeggen dat 'The Unborn' meer diepgang heeft. We hebben gewoon meer aandacht aan het nieuwe album geschonken. Zowel voor het schrijven als het opnemen hebben we langer de tijd genomen. Beide albums hebben zo z'n voordelen, maar de verschillen zijn heel makkelijk te vinden. Persoonlijk vind ik het nieuwe album beter."

Van enig opzet wat betreft deze horizonverbreding is geen sprake. Sterker nog, het overtreffen van 'Inhumanity' leek lastiger dan gedacht en de Finnen zaten met de handen in het haar. "Het was voor mij duidelijk dat we op een of andere manier progressie moesten boeken, maar ik had werkelijk geen idee welke kant ik op wilde gaan met de muziek. Maar toen ik begon met schrijven stroomden de nummers gewoon m'n hoofd in."


"Toen ik de nummers schreef, luisterde ik constant naar harde muziek. Zo draaiden de laatste twee At The Gates-albums overuren in mijn cd speler. Zowel qua muziek als productie kun je dat horen. De harde nummers kunnen voor schrikbewegingen zorgen bij de oudere fans, maar we zullen hierdoor zeker ook nieuwe fans kunnen aantrekken."

Tico Tico, Ahti Kortelainen en heimwee
'The Unborn' is met dezelfde producer, in dezelfde studio opgenomen als 'Inhumanity'. De heren zijn dan ook erg te spreken over de Tico Tico Studio en diens huisproducer Ahti Kortelainen. "We hebben ongeveer zestig procent van het materiaal in de Tico Tico Studio opgenomen. De rest is vastgelegd in mijn eigen studio. In feite heeft Ahti erg weinig effect op het totaalgeluid. Hij deed gewoon wat wij hem vroegen, waardoor we uiteindelijk kregen wat we voor ogen hadden. Ahti is een grappige gozer en het is prettig om met hem werken. De productie van 'Inhumanity' is trouwens wel van zijn hand, maar 'The Unborn' hebben we helemaal zelf gedaan."

Het studioleven is niet enkel plezierig en leerzaam, maar kent volgens Jori ook behoorlijk wat nadelen. "De studio lag ongeveer 700 kilometer van onze woonplaats vandaan. Het was een dode uithoek en 's avonds was er werkelijk niks te beleven, waardoor het behoorlijk saai kon zijn. Ook is het leven in een studio niet bepaald gerieflijk. Daarom hebben we voor onszelf een kamer gehuurd om het op die manier ook voor onszelf nog comfortabel te maken."

Stoelendans
Vlak nadat 'Inhumanity' verscheen stapte keyboardspeler Toni Numelin op. Met het oog op alle promotionele werkzaamheden die een nieuw album met zich meebrengt, was zijn uittreden niet bepaald goed getimed. Toch kwam zijn keuze niet als een verrassing en van ruzie is geen sprake. 'Dat hij zou opstappen was voor ons al langer duidelijk. Als je net zoals Toni meerdere hobbies hebt, moet je op een gegeven moment keuzes maken. Voor Toni was zijn sport belangrijker dan muziek."


Het vinden van een vervangend toetsenist verliep echter niet gemakkelijk. Even was er zelfs sprake van een Amerikaan die voor elke oefensessie zou komen overvliegen. Maar dat werkt natuurlijk niet. De oplossing lag echter heel wat dichter bij huis. "Toen ik begon met mijn studie op het conservatorium leerde ik Joona kennen. Hij was een klasgenoot en het klikte meteen: de perfecte man voor onze vacature was gevonden. We hebben nog steeds niets te klagen over onze nieuwe aanwinst. Joona is een prima muzikant met veel bagage."

Promotie, touren en Listenable Records
Ter promotie van 'Inhumanity' werden er slechts zeven optredens gespeeld. Familie, school en werk hield de heren en het podium gescheiden. "We hebben allemaal wel iets wat ons aan onze woonplaats bindt. Like Mikko, onze drummer, runt met een aantal familieleden een bedrijfje. De rest studeert of werkt full-time. Dat maakt touren er bepaald niet makkelijker op." Dat Mors Principium Est een plekje heeft in de stal van het Franse label Listenable Records is volgens de heren in geen enkel opzicht een hulp. Touren wordt namelijk niet door het label geregeld.

Waarom zit MPE eigenlijk bij een Frans label? Is het aanzienlijk dichterbij huis gelegen Spinefarm Records nooit een optie geweest? "Van Spinefarm hebben we nooit respons gehad toen we onze eerste demo rondgestuurden. Laurent (Merle, red.) van Listenable liet direct weten dat hij het tof vond en geïnteresseerd was. Er waren destijds meer potentiële labels, maar Laurent bood ons de beste deal. Alles verloopt tot nu toe prima en de afstand tussen onze thuisbasis en Frankrijk heeft vooralsnog geen problemen veroorzaakt."

Vriendschap en familiekliek
Mors Principium Est is een van de vele bands uit de enorm levendige scene in Finland. Ondanks de overkill aan groepen heerst er tussen de bands onderling een zeer vriendschappelijke sfeer. "Veel bands zijn onderling bevriend en van ruzies is nooit sprake." En dat is belangrijk, volgens Jori. "Als je andere bands kunt steunen, dan doe je dat. Op die manier kun je kleinere bands bijvoorbeeld een steuntje in de rug bieden. Maar het is vooralsnog niet zo dat Mors Principium Est zelf al een baken in de scene is, dus als er grotere bands zijn die ons nog een trede hoger willen helpen, houden wij ons aanbevolen."

Jelmer Birkhoff

Website Mors Principium Est

Recensie 'The Unborn'