Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sk;rl
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 23 augustus 2005, 07:11
Vanwege verschil van mening over de muzikale koers dreigt de Nederlandse metalformatie Skirl zo'n vier jaar na oprichting uiteen te vallen. Terwijl Bram Snijders, toen nog gitarist, nu zanger, meer de complexe kant op wil, voelt drummer Bart Nederhand, op dat moment ook al drummer bij Peter Pan Speedrock, meer voor het simpele doch doeltreffende vierkwartsmatenwerk.



Het voor de hand liggende gevolg is dat Bart de definitieve overstap maakt naar Peter Pan Speedrock. Bram en Wauter (bassist) besluiten daarentegen een doorstart te maken. Wel passen ze ervoor om op de oude voet verder te gaan. De formatie werd daarom omgedoopt tot Sk;rl, om aan te geven dat het toch niet meer helemaal dezelfde band is als voorheen.

"Het vervangen van de i door een ; is inderdaad ooit bedacht om het verschil duidelijk te maken tussen de oude en de nieuwe Sk;rl. n om een beetje te verwarren, om op te vallen. Je wordt zo toch al snel die band met dat eigenwijze puntkommaatje. Het woord 'skirl' betekent een iel, schel geluid. Ook is het de omschrijving die gebruikt wordt voor het geluid dat een doedelzak maakt. Maar dat laatste heeft verder niets te maken met onze reden om voor deze bandnaam te kiezen."

Na de demo's 'Huge Undone' en 'Molesta' en de EP '_blank' is 'Reduce Me To This' jullie eerste volledige album. Via mail liet je me al weten dat de reacties daarop behoorlijk uiteenlopen. Van erg positief tot vrij negatief, waaronder de niet bijster positieve bespreking in de OOR. Heeft dat je verbaasd?

"Niet zozeer verbaasd, maar ik vind het wel jammer. Ik weet dat we een vrij moeilijk bandje zijn met een totaal genreloos repertoire. De opnamekwaliteit van 'Reduce Me To This' is eindelijk zo hoog dat we op voorhand al wisten dat het daar niet aan kon liggen. Maar ja, onze zanger heeft de neiging om bij sommige mensen de nekharen overeind te laten staan, terwijl anderen juist helemaal weg zijn van zijn vocalen. Je vindt 't echt gaaf of je vindt 't echt helemaal niks."

"Zulke negatieve reacties raken me. Want er wordt dan misschien wel niets negatiefs gezegd over het drumwerk, er wordt wl kritiek geleverd op mijn band. Persoonlijk ben ik een groot fan van Bram z'n vocalen en zanglijnen. Het stoort me dan dat zo'n recensent niet kan inzien dat het misschien een kwestie van smaak is, maar het gewoon afdoet als heel slecht."


Hoe groot acht jij de invloed van persaandacht en het belang van positieve recensies?

"Ik heb geleerd dat alle aandacht positief werkt, omdat daardoor de aandacht op je band wordt gevestigd. Ook denk ik dat de pers invloed heeft op het verloop van de carrire van een band en de mate van succes. Textures is behoorlijk gehyped. Volkomen terecht hoor, maar dat heeft ze wel op een sneltrein gezet en ze gebracht waar ze nu zijn. Optredens regelen en het scoren van een platendeal wordt in dan natuurlijk opeens een stuk makkelijker."

Wat is jouw eigen kijk op 'Reduce Me To This' en de ontwikkeling die jullie hebben doorgemaakt?

"Ik ben zeer tevreden. Waar we op onze vorige release, de EP '_blank', nog teveel leunden op onze invloeden (Meshuggah, Motorpsycho, Tool) vind ik dat we die stijlen op 'Reduce Me To This' veel beter hebben weten te combineren en we er een eigen mengsel van hebben gemaakt. Het is alleen jammer dat de plaat zo lang op zich heeft laten wachten. Zodoende zijn de opnames intussen al vrij oud. Bovendien zijn we als songwriters intussen weer een heel stuk verder."

Wat was de reden voor die vertraging?

"Omdat onze eisen erg hoog waren, heeft het mixen veel tijd gekost. We wilden steeds weer dingen veranderd hebben en alsmaar kleine details verbeteren. Ook wilden we eerst afwachten of we een platencontract konden scoren. Toen we echter alle opties tevergeefs waren nagegaan, besloten we om de plaat dan maar zelf uit te brengen."


Hoewel jullie zelf de term 'art rock' bezigen, noemde je Sk;rl net al 'genreloos'. Als 'Reduce Me To This' een schilderij was geweest, hoe zou dat doek er dan uit hebben gezien?

"Ik denk dat het een vrij agressief en abstract schilderij zou zijn. Veel wilde penseelstreken, maar ook met veel oog voor detail. In een afbeelding die er op het eerste gezicht robuust en opgefokt uitziet, kan, als je goed kijkt, over elke lijn juist wel heel goed nagedacht zijn. De kleuren rood en zwart zouden de boventoon voeren, denk ik. Met wat geel en blauw als kleine sprankjes hoop."

Naast Sk;rl speel je nog in Transmission0, waarvan vorig jaar het debuut '0' is verschenen. Hoe staan de zaken er voor die band momenteel voor?

"Met Transmission0 zijn we op dit moment bezig met de opnames van een opvolger. '0' is overigens niet door mij ingedrumd, maar door hun gitarist (Mischa van Rodijnen, red.). Nadien zijn ze pas op zoek gegaan naar een drummer. Nu doe ik dus volledig mee en het wordt een hele vette plaat, kan ik je zeggen. Onze gitarist en geluidsman hebben samen een eigen studio, dus we hebben ruimschoots de tijd om alles zo goed mogelijk op te nemen. Het is de bedoeling dat de opvolger van '0' begin 2006 wordt uitgebracht. Tot die tijd doen we nog wat tourtjes, zoals in september met de Duitse band IRA. En in oktober willen we door Europa toeren met een Amerikaanse band."

De situatie zal zich waarschijnlijk nooit voordoen, maar als je zou moeten kiezen tussen Sk;rl en Transmission0, welke band zou het dan worden?

"Degene die het meeste biedt."

In wat voor opzicht?

"Geld natuurlijk, dat is toch waar het allemaal om draait? Nee, geintje natuurlijk. Ik zou nooit willen kiezen tussen beide bands. Eind 2005, begin 2006 gaan we met Transmission0 en Sk;rl en nog twee bands als package door Nederland trekken. Dat wordt dus twee keer spelen per avond, maar vooral erg veel feesten. Beide bands kunnen het namelijk uitstekend met elkaar vinden."


In tegenstelling tot Transmission0 dat bij Go-Kart onderdak zit, opereert Sk;rl nog immer in eigen beheer. Is het scoren van een deal een absolute must?

"Nee, een must is het niet, maar het zou wel een hoop schelen, denk ik. We zijn beroerde netwerkers en promotionele activiteiten zijn niet onze sterkste kant. Wij willen nou eenmaal het liefst gewoon muziek schrijven, opnemen en live spelen. Als je een label achter je hebt, nemen zij die promotionele taken van je over als het goed is. Maar ach, zolang zich geen label aandient, doen we het gewoon zelf."
"Dat doen we onder de naam Schraalmans Platenmeester, naar een ouwe grap. 'In dit huis is Schraalhans keukenmeester' is een spreekwoord dat volgens mij wil zeggen dat je ergens weinig te eten krijgt. Omdat een platendeal alsmaar uitbleef, is de woordspeling Schraalmans Platenmeester ontstaan. Zowel onze demo's als onze EP zijn onder die noemer verschenen. En wie weet, misschien wordt het ooit nog eens een echt label. Dan moeten we alleen wel eerst leren netwerken."

Gerco Zwiers

Website Sk;rl

Recensie 'Reduce Me To This' (Sk;rl)