Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dååth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Destruction
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 26 juli 2005, 05:30
Op basis van zijn pionierswerk begin jaren tachtig en klassiekers als 'Sentence Of Death' (1984) en 'Infernal Overkill' (1985) kan het Duitse thrashcommando Destruction inmiddels wereldwijd bogen op een heldenstatus. Wanneer zanger en frontman Schmier in 1989 besluit de band te verlaten, komt Destructions opmars echter abrupt tot stilstand. Gitarist Mike Sifringer en drummer Oliver Kaiser blijven weliswaar opereren onder de naam Destruction, maar de band lijkt in niets meer op het ooit zo kloppende succesverhaal.



In 1999 keert Marcel Schirmer alias Schmier terug op het oude nest en weet het thrashende trio (met nieuwbakken drummer Sven, inmiddels vervangen door Marc) nog datzelfde jaar vriend en vijand te verrassen met de ijzersterke comebackplaat 'All Hell Breaks Loose'. Anno 2005 hebben de drie Duitsers hun koppositie in de internationale thrash metalscene opnieuw ingenomen en met het kersverse 'Inventor Of Evil' in de knip lijkt het zelfs alsof Destruction nooit is weggeweest.

Oerlid en gitarist Mike Sifringer (die zijn ontspannen relaas doorspekt met een overvloed aan super-Duits klinkende fucks) doet er nog een schepje bovenop door te stellen dat hij 'Inventor Of Evil', de nieuwe studioplaat (releasedatum: 22 augustus) eigenlijk het beste werk van Destruction tot nu toe vindt. Maar Mike, geldt dat niet voor zo'n beetje iedere muzikant die net opnames van zijn nieuwe plaat achter de rug heeft?


"Waarschijnlijk wel ja. Ik heb dat tot nu toe in ieder geval altijd nog gehad als we weer een nieuwe plaat klaar hadden. Als je de opnames van een album net achter de rug hebt, zit je nog tot over je oren in dat nieuwe songmateriaal. Eigenlijk kun je er dan nog helemaal niks zinnigs over zeggen. Pas na verloop van tijd kun je er enigszins afstand van nemen en kun je pas beoordelen wat je goed en minder goed hebt gedaan."

"Maar om me toch even aan een analyse te wagen: ik denk dat we met 'Inventor Of Evil' aantonen gegroeid te zijn als songwriters. Dat heeft zich vertaald in songs met meer variatie en meer dynamiek. Op deze plaat staat zowel onze snelste track tot nu toe, maar ook de langzaamste die we ooit opgenomen hebben."


Voor de opnames werkte de band wederom met Peter Tägtgren, frontman van Hypocrisy en Pain en inmiddels een gerenommeerd metalproducer. Maar in plaats van af te reizen naar zijn in Zweden gesitueerde Abyss Studio, kwam Peter voor de opnames over naar Duitsland.

"Ik zag het persoonlijk niet zitten om weer naar Zweden te gaan voor de opnames. In plaats daarvan is Peter naar Duitsland gekomen en hebben we een studio in Stuttgart geboekt. Nee hoor, Peter vond het helemaal geen probleem om zijn Abyss Studio te verlaten. Wel stelde hij bepaalde eisen aan de te gebruiken studio. Zaken met betrekking tot het beoogde drumgeluid. Hij wilde een zo puur mogelijke drumsound realiseren, dus met zo min mogelijk getrigger."

"Gelukkig voldeed de geboekte studio in Stuttgart optimaal. Sterker nog, Peter was zelfs behoorlijk onder de indruk van de werkwijze aldaar. Ze maakten daar gebruik van speciale wanden, voor een zo optimaal mogelijke akoestiek. Dit beviel hem zo goed dat hij bij terugkomst in Zweden meteen dezelfde wanden in de Abyss Studio heeft geïnstalleerd."

Waarom zag je het eigenlijk niet zitten om naar Zweden te gaan voor de opnames?

"Dat hebben we twee keer gedaan en dat is me niet goed bevallen. Kijk, ik ben een fervent wietroker en om in de juiste 'vibe' te komen is het roken van een jointje voor mij een vereiste als we in de studio zitten. En probeer in Zweden maar eens aan fatsoenlijke wiet te komen, dat is dus vrijwel onmogelijk."


Na meerdere platen bij het Duitse Nuclear Blast te hebben ondergebracht, is dit jullie eerste album dat door nieuwbakken broodheer en al even Duitse AFM Records wordt uitgebracht. Vanwaar deze overstap?

"We hadden voor drie albums getekend bij Nuclear Blast en hadden aan al onze plichten voldaan. We wilden wel eens weten waar Destruction eigenlijk staat in de metalscene van vandaag de dag en wat zoal onze mogelijkheden zijn. Dat leidde tot een aantal gesprekken met labels, waaronder AFM die wat ons betreft het best uit de bus kwam."

"De mensen van AFM kwamen het meest enthousiast en gepassioneerd op ons over. Ja, de optie om bij te tekenen bij Nuclear Blast was er wel, maar hun aanbod viel ons nogal tegen. En dat was niet enkel een kwestie van financiën. We zijn geen stel inhalige eikels die alleen maar aan geld denken. Maar je kiest toch wat het beste is voor je band en met name op het gebied van promotie heeft AFM Records ons nou eenmaal veel meer te bieden."

'Inventor Of Evil', dat klinkt weer helemaal old school metal-verantwoord, maar staat het ook nog ergens voor?

"Als je goed naar de albumhoes kijkt, zie je dat het geen afbeelding van 'The Butcher' is, maar een spiegelbeeld. Voor hetzelfde geld ben jij dus die 'Inventor Of Evil', snap je? In feite schuilt het kwaad in ons allemaal. Het kent alleen verschillende gradaties. De mensheid is tot de meest wrede daden in staat. Dat is ook eigenlijk de rode draad door de teksten van Destruction, onze afschuw en verbazing over hoe de mensheid zichzelf en onze planeet naar de klote helpt."


Maken jullie zelf niet evengoed deel uit van die mensheid?

"Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in (veelzeggend lachje). En ik ben zeker geen heilige."

Tot slot iets anders. Destruction werd opgericht in 1983, maar liep zes jaar later al min of meer op de klippen. In 1999 maakte de band zijn comeback en inmiddels zijn jullie dus alweer zes jaar actief. Is een nieuw einde reeds in zicht, of is Destruction wat jou betreft nog een lang leven beschoren?

"Zoiets laat ik moeilijk voorspellen. Zoals ik er nu over denk, wil ik nog jaren doorgaan met de band. Maar aan de andere kant, ik word er ook niet jonger op. En terwijl we vroeger meestal als voorprogramma fungeerden en dus shows gaven van een dik half uur, zijn we nu vaak headliner en staan we in veel gevallen fucking twee uur op het podium. Maar ja, fuck it. Ik ben nog maar veertig, dus eigenlijk ben ik nog best jong, haha."

"Maar op m'n vijftigste zie ik mezelf dit toch echter niet meer doen. Alhoewel, een paar weken geleden zag ik Ronnie James Dio optreden. Die is de zestig al gepasseerd, maar staat er nog steeds. En hij is nog altijd een fantastische performer. Glenn Hughes is ook zo iemand. Hij is al ruim vijftig en wordt alleen maar beter. Dus wie weet, misschien staan wij er over tien jaar ook nog wel gewoon, haha."

Gerco Zwiers

Website Destruction

Recensie 'Inventor Of Evil'