Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Born From Pain (1)
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 1 juli 2005, 10:11
Dankzij een bloedfanatieke werkhouding, een flinke dosis doorzettingsvermogen n, niet te vergeten, ijzersterke releases, geldt Born From Pain inmiddels al jaren als n van de vaste waarden op metalcoregebied. En het plafond lijkt vooralsnog niet in zicht. Met het toetreden tot het gerenommeerde Metal Blade, eind vorig jaar, en de fabuleuze langspeler 'In Love With The End', die eerder dit jaar op het conto werd bijgeschreven, zetten de mannen hun opmars onverminderd voort.



Naar mijn onbescheiden mening is 'In Love With The End' een meesterlijk album en wat mij betreft n al een mijlpaal. Met deze derde full-length weet de band zijn bandgeluid welhaast volledig te perfectioneren. Alles klopt gewoon op dit album. Aan gitarist Karl Fieldhouse de vraag of hij dat met me eens is.

"Of ik vind dat alles klopt aan dit album? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je opvattingen daarover kunnen veranderen. Op het moment dat we dit materiaal schreven en opnamen waren we van mening dat het allemaal klopte, maar voor hetzelfde geld denk ik daar over een jaar totaal anders over. Ik denk dat het vooral de vraag is of het de zogenaamde 'tand des tijds' zal weten te doorstaan. Je hebt bands die albums maken die twintig jaar na dato nog steeds fris klinken. Zoiets zou ik ook graag bereiken, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen."

"Wat de productie betreft ben ik wel voor honderd procent tevreden. De songs lijken ditmaal veel meer op zichzelf te staan en de plaat klinkt veel diverser. De productie van dit album is zelfs beter dan die van 'Sands Of Time', wat toen al een enorme stap voorwaarts voor de band was."

Voor de opnames van 'In Love With The End' is de band voor de derde keer afgereisd naar de Deense Antfarm Studio, alwaar het album met producer Tue Madsen is opgenomen.

"Voor de opnames van onze laatste twee albums, 'Sands Of Time' en 'Reclaiming The Crown', hebben we ook met Tue samengewerkt. Vanwege de uitstekende ervaringen was het voor ons niet meer dan logisch dat we opnieuw naar Denemarken zouden gaan. En het was te gek om terug te zijn in de Antfarm Studio, waar we ditmaal trouwens een week langer konden bivakkeren dan tijdens de opnames van 'Sands Of Time'."

"Tue is niet alleen een echte vakman, hij is ook gewoon een erg prettig persoon om mee te werken. Hij is enorm relaxed in de omgang en komt vaak met goede ideen. Bovendien weet hij precies wat we willen en hoe we het willen en dat zijn twee zeer belangrijke kwaliteiten."

De albumtitel associeer ik eerder met een sucidevriendelijke gothic- of doomband dan met een band als Born From Pain. Jullie zijn toch niet levensmoe, of zo?

"Voor zover ik weet heeft geen van ons daar last van. De albumtitel verwijst dan ook niet zozeer naar het einde van het leven. Je moet het meer zo zien; we doen allemaal wel eens dingen waarvan we weten dat ze niet verstandig zijn en waarvan we weten dat ze nadelige gevolgen kunnen hebben, of dat nou op een grote of een kleine schaal is. Toch kun je jezelf er niet van weerhouden het te doen. De albumtitel refereert in dit geval aan n van de bandleden die het voortbestaan van de band in gevaar zou kunnen brengen, door een bepaalde beslissing of daad. Dat verklaart 'In Love With The End'."


border=0>

Naar mijn mening is Born From Pain n van de weinige bands die een perfecte mengeling van hardcore en metal speelt, dus zonder over te hellen naar metal, zoals de meeste metalcorebands tegenwoordig doen. Is het voor jullie belangrijk om een duidelijke link met hardcore te behouden?

"Ja, heel belangrijk zelfs. Dt is eigenlijk onze scene en daar is Born From Pain uit ontstaan. Maar inderdaad, bij veel metalcorebands van tegenwoordig hoor ik wel metal, maar geen core, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is, denk ik, iets waarmee wij ons onderscheiden. Bij ons is die core namelijk altijd duidelijk aanwezig. Wij zijn een stuk minder op metal gefixeerd dan een hoop andere bands."

Je bent dus geen grote fan van de zogenaamde 'Iron Maidencore'?

"Nou, ik ben sowieso al geen grote liefhebber van Iron Maiden. Daarvoor moet je bij Rob (Franssen, red.), onze bassist, zijn. Ik heb inmiddels talloze metalcorebands gehoord, die sterk benvloed zijn door Iron Maiden en persoonlijk kan ik daar weinig mee. Voor mij draait het om de riff. Bovendien is er maar n Iron Maiden en laten we dat maar zo houden."

Hoe is jullie deal met Metal Blade, waar jullie eind vorig jaar hebben getekend, tot stand gekomen?

"Om in de VS wat meer voet aan de grond te krijgen, is 'Sands Of Time' daar uitgebracht door Black Market Activities, een label dat gerund wordt door de zanger van The Red Chord (Guy Kozowyk, red.), die Born From Pain altijd al een interessante band vond. Via BMA werkt hij nauw samen met de mensen van Metal Blade en op een gegeven moment heeft hij Brian Slagel (hoofd en oprichter van Metal Blade, red.) een cd van ons toegeschoven. En de rest is, zoals dat heet, geschiedenis."

Hebben jullie al veel beschuldigingen van commercile uitverkoop te incasseren gehad?

"Nee, vooralsnog niet. Eigenlijk zijn de reacties alleen maar erg positief. Wij zijn nu ook niet opeens anders dan we twee jaar terug waren. We spelen nog steeds met dezelfde bands, gaan nog steeds naar dezelfde concerten en steunen de scene nog evenveel. Door op een groter label te zitten hebben we alleen onze reikwijdte vergroot. We hebben nu de mogelijkheid om meer mensen te bereiken, dat is alles."

"Trouwens, vandaag de dag is hardcore al erg groot en is het allang niet meer uniek wanneer een hardcoreband wordt opgepikt door een groot label. Ik kan me nog goed herinneren hoeveel kritiek Sick Of It All over zich heen kreeg toen ze bij EastWest tekenden, dat 'Scratch The Surface' heeft uitgebracht. Tegenwoordig zal zoiets niet zo snel meer gebeuren, denk ik."

Ben je niet bang dat Metal Blade jullie weer dropt zodra de metalcorehype getemperd is?

"Nee, helemaal niet. Een goede band is en blijft een goede band. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die hype rond metalcore, maar uiteindelijk zullen de goede bands overblijven. Er zijn genoeg bands die erin geslaagd zijn om alle trends te overleven. Neem nou Slayer, die band bestaat nog steeds, is altijd dezelfde koers blijven varen en heeft daardoor een enorm krediet opgebouwd. Niet dat ik ons met Slayer wil vergelijken, maar ik denk dat wij deze trend wel zullen overleven."


Born From Pain heeft vanaf de eerste MCD 'Immortality' tot aan de voorlaatste full-length 'Sands Of Time' samengewerkt met GSR Music. Hoe reageerde labelbaas Theo Coumans op het nieuws dat jullie deze overstap zouden gaan maken?

"Wij hebben altijd een uitstekende band gehad met Theo en GSR Music en dat hebben we nog steeds. Theo heeft altijd gezegd dat hij de eerste zou zijn om ons te feliciteren wanneer we bij een groter label zouden tekenen. Hij staat dan ook helemaal achter onze deal met MB en gunt ons niets dan goeds. We zullen trouwens blijven werken met GSR. Deze zomer brengen zij de MCD 'Immortality' opnieuw uit op 7" en een boxset met al onze albums op vinyl in een speciale verpakking, aangevuld met allerlei extra's. "

Aangezien juliie zo'n beetje constant aan het touren zijn, neem ik aan dat dit album weer veelvuldig live zal worden ondersteund. Trekt dat bijna constante touren niet een enorm zware wissel op de onderlinge verstandhoudingen binnen de band?

"Klopt, wij zijn het grootste deel van het jaar onderweg and that's way we like it. We zijn verzot op touren en het is d manier om nieuwe mensen te bereiken. Op zich hebben de verstandhoudingen binnen de band daar niet zoveel van te lijden. Natuurlijk word je wel eens gestoord van elkaar, maar dat is in het dagelijks leven niet anders."

"Als je vijf weken lang in een klein busje onderweg bent, leer je elkaar heel snel heel goed kennen. In ons geval heeft dat ons alleen maar dichter naar elkaar toegebracht. We zijn net terug van een uiterst geslaagde headlinetour met Zero Mentality en de sfeer binnen de band is op dit moment beter dan ooit."

Hoe ben jij als Engelsman eigenlijk in deze Nederlandse band terechtgekomen?

"Ik heb de jongens jaren geleden leren kennen toen Rob (Franssen, bassist, red.) in Nederland een aantal optredens had opgezet voor Canvas, een van m'n vorige bands. Zo is het contact ontstaan. Ik runde in die tijd ook een klein label, genaamd Contrition Records, waarmee ik 'Immortality', BFP's debuut, nog heb uitgebracht, voordat die via GSR (toen nog Gangstyle Records, red.) is verschenen. In de periode die volgde ben ik uit Canvas gestapt en bij Thirty Seconds Until Armageddon gaan spelen. Maar al snel bleek dat de neuzen niet dezelfde kant op stonden."

"Ik wilde me volledig focussen op het spelen in een band en zoveel mogelijk optreden en touren. Zij zagen dat niet zitten, zodat ik ook daar al snel weer weg was. Onderwijl heb ik altijd contact gehouden met BFP en zo hing ik op een avond eens met Rob aan de telefoon, die me vertelde dat ze op zoek waren naar een extra gitarist. Toen hij mij vroeg of ik genteresseerd was, heb ik meteen 'ja' gezegd en vrij snel daarna ben ik verhuisd naar het Limburgse Heerlen, de thuisbasis van de band. Daar woon ik nu zo'n drie jaar en ondanks dat mijn Nederlands nog steeds erg belabberd is, heb ik het hier uitstekend naar m'n zin."

Gerco Zwiers

Website Born From Pain

Recensie 'In Love With The End'