Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Wolverine
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 17 juni 2005, 10:03
"Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n voorstander van re-releases", aldus Stefan Zell, zanger van het Zweedse progmetalcollectief Wolverine. Toch wekken de Zweden, die dit jaar hun tienjarig jubileum vieren, de indruk niet te kijken op een heruitgave meer of minder. 'The Window Purpose', in 2001 verschenen via het kleine DVS Records, is namelijk al de tweede Wolverine-release die opnieuw wordt uitgebracht.





In het geval van 'The Window Purpose' is het echter gerechtvaardigd, want dit uitstekende progressieve metalalbum, dat voorzien is van nieuw artwork en compleet opnieuw is gemixt en gemasterd, is van een dergelijk hoog niveau dat wat extra exposure wel op zijn plaats is. Wanneer ik mijn gesprekspartner Stefan om te beginnen mijn complimenten voor de voeten werp, laat hij me weten dat ik niet de enige enthousiasteling ben.

“Vrijwel alle reacties zijn positief. Je moet je wel bedenken dat het hier gaat om een heruitgave, waardoor er, zoals gewoonlijk, wat minder ophef rond de plaat is, dan wanneer je een 'normaal' album uitbrengt. Hoe goed 'The Window Purpose' het exact doet weten we niet. Maar dat is ook niet het belangrijkste."

“Het aantal exemplaren dat over de toonbank is gegaan is in principe maar bijzaak. Het voelt gewoon geweldig om dit album in deze vorm opnieuw aan het publiek te kunnen presenteren, dat is het belangrijkste. Ook was het fijn dat we het, in onze ogen, prachtige nummer ‘Again’ opnieuw konden opnemen. Dit nummer verscheen origineel op ‘Fervent Dream’ (demo uit 1998, in 1999 en 2001 opnieuw uitgebracht als MCD, red.), maar door de productie kwam het nummer destijds niet goed uit de verf.”

Waren de reacties op deze re-release anders dan destijds op de originele plaat, omdat hij nu wellicht beter of juist minder goed in de heersende tijdsgeest past?

“Zoals ik al zei, omdat het hier gaat om een re-release wordt er door het label minder aandacht aan besteed. Toen 'The Window Purpose' in 2001 uitkwam, kreeg hij veel meer aandacht dan nu. Veel magazines geven niet veel om re-releases, dus wat dat betreft is het een normaal iets dat het rond deze release wat stiller is."

"Wat die tijdsgeest betreft: als wij het gevoel hadden gehad dat 'The Window Purpose' niet meer in de scene van vandaag de dag zou passen, hadden wij hem nooit opnieuw uitgebracht. Hij is opnieuw uitgebracht omdat onze complete bezetting nog steeds overtuigd is van de plaat. We zijn er als groep nog steeds erg trots op."

"Een bijkomend voordeel is dat progressieve muziek vaak tijdloos is. Het is niet zoals in de commerciële genres waarin zo nodig alles vernieuwend moet zijn. Uiteindelijk draait het toch allemaal om geld. De meeste muzikanten in dit genre schijven muziek voor zichzelf. Ook hier wordt er natuurlijk aan geld gedacht maar dat is slechts sporadisch.”

'The Window Purpose' verscheen origineel in 2001 via DVS Records. Nu in 2005 zorgt Elitist Records voor onderdak. Verwacht je met deze deal meer mensen te zullen bereiken?

“We hopen inderdaad een groter publiek te bereiken. En aangezien Elitist een veel betere promotie en distributie heeft dan DVS, moet dat ook mogelijk zijn. Naast het bredere publiek kleven er nog meer voordelen aan Elitist, zoals meer financiële mogelijkheden, die wij dan ook zeker benutten. Deze heruitgave is namelijk opnieuw gemixt en gemasterd.”


Wolverine lijkt met de tweede versie van ‘The Window Purpose’ een traditie hoog te houden, want ook de demo 'Fervent Dream' verscheen een aantal keer. Schijn schijnt echter te bedriegen.

“Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n voorstander van re-releases. Alleen als je het verschil tussen de heruitgave en het originele werk merkt, heeft het nut. Het masteren is door de jaren heen verheven tot een soort kunstvorm en kan een groot verschil maken. Hetzelfde songmateriaal kan door een andere productie compleet anders klinken. Het masteren van ‘The Window Purpose’ ging alles behalve naar onze zin."

"Bovendien vonden we dat dit album het verdiende om door een groter publiek te worden gehoord. Voor de re-release van ‘Fervent Dreams’ moet je bij ons toenmalige label zijn. Die wilde het destijds graag nog eens uitgeven en aangezien de originele persing compleet uitverkocht was, leek ons dat wel een goed idee. Ik hoop dat we geen van onze aankomende albums nog eens uit hoeven te geven, maar voor deze twee waren er genoeg redenen.”

Het album 'Cold Light Of Monday' was Wolverine haar eerste release die verscheen via the Earache's sublabel Elitist. Hoe is dat contact tussen de band en het label ontstaan?

“Lee Barrett van Elitist Records nam naar aanleiding van ‘The Window Purpose’ contact met ons op. Hierna is het balletje gaan rollen. Het ironische hieraan is dat wij vlak voordat hij ons contacteerde, een stapel promo's de deur uit hadden gedaan naar een aantal grotere labels. Het enige label dat we niks toezonden was Earache. Wij dachten namelijk dat dit enkel geldverspilling zou zijn.”

Wat voor verschillen zijn er op te merken tussen het album 'Cold Light Of Monday', dat in 2003 is verschenen, en 'The Window Purpose'?

“'Cold Light Of Monday' is wat rustiger en mistroostiger. Ook is de productie een stuk droger, om zodoende het desolate gevoel wat we wilden, te versterken. Veel mensen zeiden dat ze op die cd invloeden van Anathema terughoorden. Dat zou ook wel kunnen, aangezien Marcus (Losbjer, drums, zang, red.) en Mikael (Zell, gitaar, red.), de voornaamste songwriters binnen de band, beiden grote fans van deze band zijn.”


Terug naar 'The Window Purpose'. Zie je deze re-release als een steuntje in de rug van Earache of is het een misleidende manier om wat extra te cashen op een makkelijke manier?

“Ik zie het absoluut als support. Ons album wordt nu door veel meer mensen gehoord en dat is waar het om draait. Als Earache er wat geld aan verdient is daar niks op tegen, dat is toch de opzet van een platenlabel? Alle beslisingen die in de band worden genomen zijn gebaseerd op de liefde voor onze muziek en in geen geval op financiële redenen. We hadden de re-release van ‘The Window Purpose’ kunnen cancellen maar waarom zouden we, het blijft een prachtig idee. Hopelijk zal het label ons ook op alle mogelijke manieren blijven steunen. Er hebben zich nog geen problemen voorgedaan in onze samenwerking en dat zal hopelijk ook zo blijven.”

Earache is een groot label. Een band als Wolverine moet slechts een nummer in een lange rij zijn. Ben je niet bang dat je niet genoeg aandacht zal krijgen wat promotie en distributie betreft?

“De promotie en distributie die we nu genieten zijn beter dan ooit tevoren. Natuurlijk zijn we een van de vele bands, maar dat is bij elk groot label hetzelfde. Omdat we zelf niet voor de kosten voor fatsoenlijke opnamen konden opdraaien, wilden we met een groter label werken. Toen we op een kleiner label zaten werd er van ons verlangd dat we wel alles zelf betaalden. Er kleven voor- en nadelen aan elke beslissing in het leven, maar mijn gevoel zegt me dat het een goede zaak is dat we nu op een groter label zitten. Het is prachtig dat we nu de albums kunnen opnemen en uitbrengen zoals wij die willen horen.”

Wanneer kunnen we nieuw materiaal van Wolverine verwachten, misschien al in 2005?

“Jazeker, in juli en augustus gaan we de studio in, dus met een beetje geluk ligt de nieuwe cd aan het begin van de herfst in de winkel. We staan te trappelen om onze nieuwe muziek uit te brengen en weer optredens te gaan doen. We hebben echt zin om op tour te gaan. We zullen onder andere Prog Power Europe (een indoor rock- en metalfestival in het Limburgse Baarlo, red.) in oktober aandoen. Het zou mooi zijn als het album voor die tijd verkrijgbaar is.”


Het Wolverine verhaal begon in 1995. Dit betekent dat jullie dit jaar een tienjarig jubileum te vieren hebben. Zijn er speciale plannen voor deze feestelijkheid?

“In eerste instantie dachten we aan een DVD, maar daar hebben we maar vanaf gezien. We zijn nog veel te onbekend voor een project van dat kaliber, haha. Laten we zeggen dat we dit jaar gewoon het beste album uit onze carričre tot dan toe gaan maken. Maar speciale plannen blijven verder achterwege. Hopelijk brengt 2005 ons onze eerste echte tour, dat is iets waar ik erg op hoop.”

Met jullie grootste voorbeeld Dream Theater zou leuk zijn, denk ik?

“Een tour met Dream Theater zou geweldig zijn. Maar wat die grote invloed betreft moet ik toch een kleine correctie aanbrengen: zij zijn namelijk zeker niet onze grootste invloed, niet meer in ieder geval. Toen de band opgericht werd was dat wel het geval. Nu zit dat wat anders, we luisteren nog maar weinig naar zulke muziek."

"Geloof het of niet, maar de meeste van ons luisteren eigenlijk vooral naar popmuziek. Het is nou eenmaal fijn iets anders te luisteren dan wat je zelf maakt. Als we het over progressieve bands gaan hebben, dan is Queensr˙che met stip mijn grote favoriet. Een band die nu helaas niet meer zo overtuigt als voorheen. Ik respecteer het wel dat ze hun eigen gang gaan en schijt hebben aan wat anderen van hun keuzes vinden. Hopelijk zijn wij als band ook zo vastberaden en volhardend.”

Jelmer Birkhoff

Website Wolverine

Recensie 'The Window Purpose'