Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dεεth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Do Or Die
Gepost door Gerco Zwiers op vrijdag 29 april 2005, 02:23
'Tradition' is niet een erg voor de hand liggende titel voor de onlangs verschenen, derde full-length van Do Or Die. Sinds 'The Meaning Of Honour, de voorlaatste langspeler uit 2002, heeft het half Siciliaanse metalcoresextet namelijk juist met een aantal tradities gebroken. Zo werd broodheer I Scream ingeruild voor Alveran, maar belangrijker, de moshende metalcore werd (zij het deels) vervangen voor een breder, meer metalen bandgeluid.



Voordat het zangersduo Chris en Angelo het hoe en waarom omtrent 'Tradition' mogen toelichten, herinner ik beide heren nog even aan de keer dat ik de 'bella famiglia' in '03 zag optreden voor een enorm onverschillig publiek, met de vraag of een lauwe respons de eeuwige vloek is die rust op een voorprogramma.

Chris: "Ik kan me dat specifieke optreden niet meer herinneren, maar nee, ik denk niet dat het een vloek is. Voorprogramma's zijn meestal nog onbekend bij het publiek, dus in plaats van uit hun dak gaan, luistert men vaak liever. Ik geef toe dat optreden een stuk leuker is als de stemming er goed in zit, maar dat heb je als band nou eenmaal niet voor het kiezen."

Angelo: "Het kan knap frustrerend zijn om alles te geven op het podium en dan te zien dat het publiek niet in beweging te krijgen is. Maar dat wil nog niet zeggen dat er niet naar de muziek geluisterd wordt, of dat de muziek niet gewaardeerd wordt."

Zes personen op een podium, die allemaal enorm tekeer gaan. Is dat niet vragen om ongelukken, of oefent Do Or Die grondig zijn danspasjes voor een optreden?

Angelo: "We proberen altijd een zo actief mogelijke performance neer te zetten. En daardoor gebeurt het inderdaad nogal eens dat iemand van ons een microfoon in z'n oog of een gitaar tegen z'n smoel aan krijgt. Maar we geven nou eenmaal altijd alles op het podium, dus gaat het er wild aan toe."

Chris: "Eigenlijk gebeurt tijdens elk optreden wel iets. Met mijn microfoon heb ik Angelo en Etienne meer dan eens per ongeluk een dreun gegeven. Bij een optreden in Frankrijk liep Etienne daardoor bijvoorbeeld een flinke wond aan z'n gezicht op. Maar we bereiden niets voor, voordat we het podium opgaan. We oefenen onze danspasjes dus niet vooraf. We zijn verdomme geen boyband, haha."


In vergelijking met Do Or Die's vorige werk, zijn er een aantal veranderingen hoorbaar op 'Tradition'. De voornaamste veranderingen zijn: meer metal, minder mosh en het gebruik van cleane vocalen.

Chris: "Na 'the Meaning Of Honour' wilden we iets anders doen. Dit om te voorkomen dat we in herhaling zouden vallen. Zodoende ging het nieuwe materiaal ten tijde van schrijven al een wat andere richting op. Door de komst van de nieuwe leden (drummer Rudy, zanger Angelo en bassist Etienne, red.) zijn de veranderingen alleen wat sneller gegaan. Maar desalniettemin vind ik dat we nog steeds onmiskenbaar als Do Or Die klinken."

Angelo: "Er zijn de laatste twee jaar veel dingen veranderd voor Do Or Die, dus is het logisch dat je dat terughoort op het album. Wat het gebruik van cleane vocalen betreft: er zijn inmiddels talloze bands met twee zangers, dus we wilden iets doen waarmee we ons goed zouden onderscheiden van de rest."

"Door cleane zang wilden we nummers wat meer kleur geven. Luigi (gitarist, red.) had zoiets al op 'The Meaning Of Honour' gedaan, maar dan in het Siciliaans. Nu wilden we het eens in 't Engels proberen. Of we te spreken zijn over het resultaat? Ja, absoluut. Als we dat niet waren, hadden we het album niet uitgebracht."

Chris: "Ook is de productie van dit album stukken beter dan die van onze vorige releases. Een krachtig geluid was dan ook absoluut een vereiste voor ons. Ook omdat het zo'n bepalende factor is. Het kan je materiaal maken of breken. Bovendien is een krachtig klinkend album een teken van respect naar je fans, die de plaat kopen."

Na een tijdlang onder dak te hebben gezeten bij I Scream Records, is dit album verschenen via Alvaran Records. Hoe kwam dit Duitse label in beeld?

Chris: "Voor de opnames hebben we al ruwe demoversies opgenomen van de nieuwe nummers. Die hebben we naar verschillende labels gestuurd, waarop we zo'n vier reacties kregen. Maar daar zat niet echt iets interessants tussen. Tot we op een gegeven moment een mail ontvingen van Sacha (hoofd Alveran, red.), waarin hij ons uitnodigde voor een gesprek."


"We hebben hem toen in Duitsland opgezocht en aan het eind van het gesprek, besloten we te tekenen bij Alveran. Wat hij ons te bieden had, sloot namelijk prima aan bij onze wensen. Sacha is een enthousiast en betrouwbaar persoon. Alles wat hij ons heeft beloofd, heeft hij ook waargemaakt. Bovendien staat bij hem het belang van de bands voorop en gaat het bij hem om de bands en niet om het geld dat die bands hem gaan opleveren."

Zoekend op het internet naar info met 'Do Or Die' als zoekterm, stuitte ik op een Amerikaanse hiphopgezelschap met dezelfde naam. Heeft deze naamdubbel wel eens voor problemen gezorgd?

Angelo: "We hebben hier wel vaker vragen over gehad. Volgens mij berust het gewoon op toeval en het levert verder geen problemen op. Voor ons niet, in ieder geval. Wij hebben er dus absoluut geen problemen mee. Temeer daar we allebei totaal andere muziek maken en dus niet in elkaars vaarwater zitten. We hadden waarschijnlijk anders gereageerd als het een metal- of hardcoreband was geweest."

Gerco Zwiers

Website Do Or Die

Recensie 'Tradition'