Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: The Monolith Deathcult (2)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 26 april 2005, 12:33
The Monolith Deathcult heeft er van meet af aan geen gras over laten groeien. Kort nadat eind 2002 de indrukwekkende CDemo 'Obliteration Of The Despised' het levenslicht ziet, heeft de band al een deal met het Nederlandse Coldblood Industries op zak. In 2003 is het debuut 'Apotheosis' een feit, waarna tweemaal met The Crown en Skinless door Europa wordt getoerd.



Ook het faillissement van CBI in april, 2004 weet geen roet in het eten te gooien. Begin dit jaar wordt de kruistocht van de 'Nederlandse Nile' namelijk ongehinderd en onverminderd vervolgd, middels 'The White Crematorium', het sterke tweede album, dat begin dit jaar is verschenen. Aan de telefoon hangt zanger, gitarist en frontman Michiel Dekker, die allereerst mag uitleggen hoe het komt dat van alle bands die destijds door het opheffen van CBI opeens zonder platendeal zaten, TMDC de eerste was die in no-time ergens anders, namelijk bij Karmageddon Media, kon tekenen.

"Op een gegeven moment was het voor ons al wel duidelijk dat Coldblood een aflopende zaak was. Intern deden al verhalen de ronde dat ze wilden stoppen met de extreme metal zich enkel nog op gothic-achtige bands wilden gaan richten. Zodoende zijn we al ongeveer een half jaar voordat CBI op de fles ging, op zoek gegaan naar een ander label. Ook omdat we maar voor n album bij hen getekend hadden."

"We zijn met Karmageddon in zee gegaan omdat zij de beste deal aanboden. Naast Karmageddon toonden labels als Listenable en Earache ook wel interesse, maar die wilden niet betalen voor opnames. Die zouden we zelf moeten betalen, zonder dat de muziek van ons zou zijn. Karmageddon bood ons wl een opnamebudget, wat ruimschoots genoeg was om de opnames te bekostigen."

Over de totstandkoming van 'The White Crematorium'.

"We hadden dit keer veel meer tijd voor de opnames dan ten tijde van 'Apotheosis', wat een behoorlijke stressklus was. Maar we hebben alles zo ver voor ons uitgeschoven dat we uiteindelijk alsnog alles in drie maanden moesten schrijven en opnemen. Een groot verschil is echter dat we ditmaal grotendeels bij mij thuis hebben opgenomen, behalve de drumpartijen. Die zijn opgenomen in de Ground Zero Studios en hebben we vervolgens als MP3 naar mijn computer verstuurd. Nee, ik heb thuis geen studio. Ik heb gewoon een computer met erg veel vermogen en daarmee hebben we de klus geklaard."

"Op deze manier waren we niet gebonden aan een producer die telkens op z'n horloge wijst en hadden we tijd genoeg om te experimenteren en van alles uit te proberen. Op een gegeven moment hebben we er afstand van genomen, waarna de opnames in de Ground Zero Studio zijn gemasterd en gemixt. Als je te lang aan je eigen muziek blijft sleutelen hoor je op een gegeven moment niks meer. Dan vind je alles wel goed, als dat ding maar af komt."

In elke recensie van het debuut 'Apotheosis' werd gerefereerd aan Nile, wiens invloeden ook op 'The White Crematorium' veelvuldig aanwezig zijn. Hebben jullie met opzet niet geprobeerd om minder op Nile te lijken?

"Nee, niet echt. De nummers zijn gewoon op een natuurlijke manier tot stand gekomen. We maken op dit album vrij veel gebruik van synthesizers. Daardoor neigt het materiaal wel wat meer naar het geluid van Nile, denk ik."

Die toetsenpartijen op 'The White Crematorium' worden verzorgd door Carsten Altena, die inmiddels als vast bandlid aan de bezetting is toegevoegd.

"Op 'Apotheosis' speelde hij ook al mee, maar bleef zijn rol vrij beperkt. Vooral omdat toen alles zo snel mogelijk opgenomen moest worden. Dit keer hadden we nummers al geruime tijd voor de geplande opnames klaar. Toen hebben we hem een cd met MP3's van de nieuwe nummers gestuurd en hem gevraagd of hij er naar eigen inzicht toetsenpartijen aan wilde toevoegen. We zouden dan later als band wel bekijken wat we wel of niet wilden gebruiken."

"Dat heeft hij gedaan, waarna hij ons een ruwe mix heeft teruggestuurd. We vonden zijn ideen zo gaaf dat we uiteindelijk veel meer toetsen hebben gebruikt dan aanvankelijk de bedoeling was. Inmiddels is hij een vast onderdeel van de band, een vijfde bandlid dus. Ik denk dat we ons daarmee behoorlijk onderscheiden van het gros van de death metalbands."

De afsluitende titeltrack wordt in meerdere recensies vergeleken met Type O Negative. Dat was niet echt een verrassing, neem ik aan?

"Type O Negative en My Dying Bride zijn bands die Robin (bas/zang, red.) en ik al heel lang gaaf vinden. Onze nummers bevatten wel vaker zwaardere, slepende passages die ook op een album van My Dying Bride zouden kunnen staan. En we wilden dat het laatste nummer flink zou afwijken van de rest van het album, dat overwegend snel en bulderend is, als een soort afkoeling. De sfeer van dit nummer is ook vrij dood en koud, dus daar konden wij mooi even onze voorliefde voor die twee bands op loslaten. In dat stuk met die overstuurde bas en die huilende vrouw heeft Robin ook expres een Peter Steele-stem opgezet."

Kunnen we in de toekomst wellicht meer en meer van zulke doomeske passages van jullie verwachten?

"Dat laat zich moeilijk voorspellen. Wij schrijven geen muziek volgens een vooropgezet plan. Dat gaat puur op gevoel. Als een idee goed voelt, gebruiken we het. Maar de nummers op dit album bevatten, in vergelijking met ons debuut, wel meer slepende passages. Ik denk dus dat we die balans in de toekomst wel blijven zoeken."

Naar aanleiding van jullie debuut hebben jullie twee keer door Europa getoerd, als voorprogramma van wijlen The Crown en Skinless. Zit er nu iets soortgelijks aan te komen?

"In het najaar doen we een korte tour door Duitsland. Verder zijn we bezig met het opzetten van een Europese tour, samen met twee buitenlandse bands. Al kan ik daar nu nog niet teveel over zeggen. Stel dat dat om wat voor reden dan ook niet door kan gaan, dan moet ik alles weer herroepen. Maar ga er maar vanuit dat we eind dit jaar door Europa gaan toeren."

En moet alles wijken voor de ambities van The Monolith Deathcult?

"Nou, niet helemaal. Je moet toch een baan hebben om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. De band kst namelijk alleen maar geld, net zoals alle hobby's geld kosten. Maar ja, als je door in een bandje te spelen, door heel Europa kan toeren, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. We zijn dan ook wel bereid om extra vrije dagen op te nemen voor een tournee, maar daar blijft het eigenlijk wel bij."

Dus opereren op strekt commercile basis, zoals jullie ten tijde van het debuut zeiden te gaan doen, werpt nog niet zijn vruchten af?

"Dat was natuurlijk een dikke sneer naar de underground. Als je daar het woord 'commercieel' roept, staat iedereen op z'n achterste poten. Dus gaan wij er lekker tegenin en roepen we het juist. Maar het is simpelweg niet realistisch om te denken dat je van je muziek kunt leven. Vooral als extreme metalband. We maken namelijk niet bepaald Within Temptation-achtige muziek. Maar n extreme metalband moet de eerste zijn, die ervan kan rondkomen, wie weet. Daarvoor moeten echter astronomische cd-verkopen gerealiseerd worden en dat zie ik niet snel gebeuren, zeker niet in Nederland."

Jezelf een veelbesproken en nogal omstreden imago aanmeten, zoals jullie gedaan hebben, kan daarbij in ieder geval helpen.

"Dat hebben we een beetje afgekeken van Type O Negative en Guns 'N Roses. Die bands hadden naast hun muziek ook altijd een heel berucht imago. Veel mensen vonden dat te gek en net zoveel mensen konden het niet uitstaan, maar iedereen weet in ieder geval wl wie je bent. Maar het is niet zo dat het een volledig bedacht imago is. We houden allemaal van zwarte humor en zijn ook echt een stelletje sarcastische etters."

Op mij komt het over als heel opzichtig flirten met zaken als nazisme, om zodra iemand jullie beschuldigt van racisme, meteen te roepen dat diegene kortzichtig is en de teksten niet goed heeft gelezen.

"Ja, dat klopt. Maar dat is ook gewoon erg leuk om te doen. We spelen eigenlijk gewoon in op de stupiditeit van veel mensen. Iedereen kan zich een bepaald imago aanmeten, maar het blijft slechts een imago. Kijk, als een acteur een nazi-officier speelt, wil dat toch ook niet zeggen dat hij daadwerkelijk een nazi is?"

Maar in zo'n geval is het natuurlijk overduidelijk dat het een acteur is.

"Ok, maar als death metalband voer je in feite ook een act op. Althans, zo zie ik dat."

Alle nummers op het album worden in het tekstboekje toegelicht, behalve 'Die Partei Hat Immer Recht'. Terwijl dat deel van het album waarschijnlijk de meeste vragen oproept.

"Dat zal best, maar de tekst is goed te verstaan en als je hoort dat ze over Stalin en Lenin zingen, zou je toch beter moeten weten. De reden dat er een geen toelichting bij 'Die Partei Hat Immer Recht' staat, is dat het geen opzichzelfstaand nummer is. Het is het einde van het nummer 'White Crematorium', dat gaat over de concentratiekampen. Niet de Duitse, maar de kampen in de voormalige Sovjet Unie, onder Stalin. En 'Die Partei Hat Immer Recht' slaat dus gewoon op sarcastische wijze terug op dat nummer."

Het instrumentale 'The Haunted Ravines Of Babi Yar' verhaalt over een massale slachting die de Duitsers in september, 1941 hebben aangericht in de Oekrane, waarbij meer dan 150.000 joden en zigeuners om het leven kwamen.

"Dat nummer is geschreven door A. J. van Drenth, zanger en gitarist van Beyond Belief, en we hebben dit nummer gebruikt als rustpunt temidden van het snelle en brute werk. De titel is pas later gekozen. Maar ja, een muziekstuk met zo'n neerslachtige sfeer ga je geen vrolijke titel geven. We hebben het daarom een heel zwaarbeladen titel gegeven. Je zou het kunnen zien als een soort eerbetoon, maar ook gewoon als een melding van dit feit. Velen weten namelijk niet eens wat daar gebeurd is."

"Ik hou me helemaal niet bezig met de vraag hoe mensen zo'n nummer opvatten. Als we nou carnavalsmuziek onder zo'n titel zouden zetten, zou je het kunnen opvatten als een provocatie. Maar de sfeer van het nummer is naar mijn mening juist erg statig en sfeervol. Al was het brengen van een eerbetoon niet de achterliggende gedachte. We wilden gewoon een schokkende gebeurtenis van muziek voorzien. In onze teksten snijden we vaak onderwerpen aan waar heel weinig over bekend is."

In plaats van tekeer te gaan tegen het christendom, zoals de meeste death metalbands doen, heeft TMDC zich altijd meer gericht op de islam. Hebben zaken als de moord op Theo van Gogh, Pim Fortuyn en al het gedoe rond moslimterrorisme je gesterkt in je opvattingen hierover?

"Dat op zich niet. Maar door zulke gebeurtenissen zijn er wel steeds meer mensen die vinden dat we wel een punt hebben. Ik zie het niet snel gebeuren dat er in Nederland een opiniemaker wordt omgelegd door iemand, gekleed als een Roomse kardinaal. Het gedonder komt altijd uit die hoek en ik blijf er gewoon bij dat het in landen waar moslimfundamentalisten aan de macht zijn, altijd bloed en ellende is."

"Volgens sommigen ben je een racist als je dat zegt. Maar dat is complete onzin, want de islam is helemaal geen ras. Kijk, het is uiteraard ook een beetje uitlokken. Metal is en blijft een vorm van provocatie. En daarmee kun je alle kanten op. Wij hebben het op deze manier gedaan, zodat we snel bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht zouden komen. Aangezien er in vrijwel alle interviews en recensies even aan wordt gerefereerd, denk ik we aardig geslaagd zijn in die opzet."

Gerco Zwiers

Website The Monolith Deathcult

Recensie 'The White Crematorium'



Recensie 'Obliteration Of The Despised'